Veliki Getsbi - F. Skot Ficdžerald

"Veliki Getsbi" - knjiga od koje sam dosta očekivala a koja me na kraju nije posebno oduševila. Možda sam ja imala prevelika očekivanja a možda je i nisam dovoljno razumela. Bilo kako bilo, u nastavku možete pročitati moje mišljenje o ovom klasiku i zašto sam ovo delo ocenila sa 3 zvezdice na Goodreads-u.

Radnja romana se odvija sredinom dvadesteih godina na Long Ajlendu. Napisana iz ugla naratora Nika Karaveja oslikava svet raskošnih zabava i površnog razmišljanja visokog sloja. Svi se trude da na najlakši način dođu do para koje bi kasnije trošili na luksuzne zabave. Glavni lik, po kome roman i nosi naziv, veliki Getsbi predstavlja skorojevića, pripadnika elite koji je brzo i nelegalno došao da novca i koji pravi luskuzne zabave u svojoj kući. Zanimljivo je da ne poznaje svoje goste niti oni njega a svi oni imaju pretpostavke o njemu i njegovoj prošlosti, koje nisu uvek pozitivne i blage. I pored svog tog novca i brojnih zvanica, on nema prave prijatelje. Oni su tu dok je tu sjaj, luksuz i zabava. Čim tome dođe kraj, niko od njih se i ne pojavljuje da vidi kako je Getsbi već nastavlja da traži novog domaćina sledeće zabave.



Getsbi počinje da se druži sa svojim novim komšijom Nikom nakon što saznaje da je njegova rođaka Dejzi, devojka koju voli već godinama i koja je glavni motivator njegovog uspeha. Kako je godinama nije video, ovo je idealna prilika da se ponovo sretnu i da Getsbi pokuša da ostvari svoj dugogodišnji san. Zbog toga je svaka njegova zabava posvećena njoj i prilika da se nekada slučajno sretnu.


Jedna, po mom mišljenju, od najlepših rečenica u knjizi koja opisuje Getsbija:

"Na tren je taj osmeh uputio - ili se činio da ga je uputio - čitavom svetu, a potom se usresredio na VAS s neodoljivim predubeđenjem vama u korist. Razumeo vas je taman onoliko koliko ste želeli da vas neko razume, verovao je u vas onako kako ste vi želeli da verujete u sebe i uveravao vas je da vas doživljava upravo u onakvom svetlu u kakvom ste, po vas najboljem, želeli da se prikažete."  


Ne želim da previše detaljišem oko priče kako vam ne bih pokvarila doživljaj ukoliko niste još uvek pročitali knjigu. U knjizi se pojavljuju i Dejzin muž Tom i njegova ljubavnica, kao i Dejzina drugarica Džordan i još neki likovi, ali kao što rekoh da ne detaljišem previše.

Kada sam počela sa čitanjem, knjiga mi je delovala nekako isprazno, iako je knjiga relativno kratka, pa dugo mi je trebalo da je završim. Tek kasnije, kada sam se udubila u priču i saznavala više o Getsbiju, je postala zanimljivija i očarala me je priča njegovog života. Posebno to kako je uspeo u životu i to sve zbog iluzije u koju je verovao i snovima kojima je posvetio život.

Vreme prohibicije, krijumčarenja alkohola, i življenje američkog sna su obuhvaćeni romanom. Vidi se jaz između bogate i srednje klase, kako u načinu života tako i u razmišljanju. Bitan je samo glamur, novac i zabava, dok su ljudi i njihovi razgovori prazni.





Ono što mi se nije dopalo su ti neki prazni razgovori i radnja koje je pričana preko reda u nekim momentima. Ponekada sam morala sa se vraćam unazad i čitam neke delove ponovo kako bih shvatila ko je šta rekao. To mi je odvlačilo pažnju od čitanja, recimo kao i spisak gostiju na zabavi koji uopšte nisu ni bitni za radnju i koji se pominju samo na tom spisku.

Kao poruku mogu da izvojim da ne treba živeti u prošlosti i svojim iluzijama i ceo svoj život podrediti tome. Kao što kažu nemoguće je u istu reku ugaziti dva puta. Život teče i propušteni trenutak se neće desiti ponovo. 

Možemo samo da nagađamo šta bi bilo sa Getsbijem da nije živeo u svojoj iluziji i da je nastavio sa životom. Ljubav je veliki pokretač i motiviše nas da radimo na sebi, ali nas takođe može i uništiti ukoliko joj podredimo ceo svoj život.

"Kada ti dođe da nekom sudiš, seti se da nije svim ljudima na ovom svetu život išao na ruku kao tebi".


O Autoru:

Frensis Skot Ficdžerald (1896) je američki pisac i jedan od najvećih pisaca 20. veka. Pisao je romane i novele koje su obeležile Džez eru, a najpopularniji od njih je svakako "Veliki Getsbi". Ovaj roman je u velikoj meri inspirisan životom Ficdžeralda, jer je on, baš kao i Nik došao iz provincije na Long Ajlend i živeo u komšiliku okružen američkom elitom. Dok je sa druge strane, kao i Getsbi, bio poznat po raskalašnim životu.





Коментари

Популарни постови са овог блога

Dečak od stakla - Donato Karizi

Lovac na duše - Donato Karizi

Razum i osećajnost - Džejn Ostin